|
|
تهیه و تدوین مطلب:گروه نویسندگان
از چند جهت می توان گفت: برای شیطان راه توبه و برگشت وجود ندارد.
۱ – قرآن مجید اعمالی را قابل توبه می داند که از روی نادانی انجام گیرد: «انما التوبة علی الله للذین یعملون السوء بجهالة؛ پذیرش توبه بر خدا است نسبت به کسانی که از روی جهالت کار زشت انجام می دهند».(۱) در جای دیگر فرمود: «پروردگارتان رحمت بر بندگان را بر خود نوشته است که هر کس از روی نادانی کار زشتی انجام دهد، سپس توبه نماید و خود را اصلاح کند، او توبه پذیر و مهربان است».(۲)
منظور از جهالت، ندانستن نیست، بلکه عمل زشتی است که از روی طغیانگری و عناد سر نزده باشد، بلکه از روی هوی و هوس انجام شده باشد. در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که مقصود از جهالت ، گناهی است که بندة خدا آن را انجام می دهد که گرچه از حکم آن آگاه می باشد، ولی آن گاه که تصمیم می گیرد عمل خلافی انجام می دهد، در واقع جاهل است. آن گاه حضرت به آیه ای که مربوط به حضرت یوسف (ع) است استدلال می کند.(۳) قرآن مجید از یوسف یاد می کند که وی به برادرانش گفت: آیا به خاطر دارید ستمی که بر یوسف و برادرش روا داشتید، در حالی که همگی نادان بودید؟(۴) نادانی به معنای ناآگاهی آنان از زشتی ظلم نبود، بلکه همگی آن را می دانستند، ولی این علم در بازداری آنان مؤثر نبود، گویی نسبت به زشتی کار خود به کلی ناآگاه بودند. خودخواهی و هوی و هوس مانند حسادت میان آنان و زشتی عمل پردة ضخیمی پدید آورده بود. بر این اساس شیطان که از روی طغیان و تمرد نافرمانی خدا را کرد، راه توبه را روی خود بسته است. شیطان از خدا می خواهد به او مهلت دهد تا دیگران را گمراه کند، نه این که به جبران گذشته بپردازد. «از آیات قرآن استفاده می شود که شیطان بعد از انجام آن گناه و ایستادگی و لجاجت در برابر پروردگار سعادت و نجات خود را در جهان دیگر به کلی به خطر انداخت، بنابراین ، گناهان شیطان به حدی است که قابلیت توبه را از او سلب کرده و توبة او قابل پذیرش نیست و جایگاه ابدی او جهنم خواهد بود».(۵)
۲ – یکی از شرایط توبه، جبران گذشته و اصلاح آن است و این امر برای شیطان قابل اجرا نیست، زیرا گناه او علاوه بر نافرمانی خدا، گمراهی بسیاری از مردم بوده است. کسی که دیگری را گمراه کرده، اگر بخواهد توبه کند و توبه اش پذیرفته شود، باید همه آن ها را هدایت نماید. چگونه می تواند شیطان، افرادی را که در طول قرن های متمادی به هر طریق گمراه کرده، هدایت کند؟!
پی نوشت ها :۱ – نساء (۴) آیه ۱۷٫ ۲ – انعام (۶) آیه ۵۴٫ ۳ – بحارالانوار، ج۶، ص ۳۲٫ ۴ – یوسف (۱۲) آیه ۸۹٫ ۵ – تفسیر نمونه، ج۶، ص ۱۱۲ – ۱۰۵، با تلخیص. منبع : وبگاه کانون فرهنگی تبلیغی مردمی طه
:: موضوعات مرتبط:
تحقيقات،مقالات ,
ابلیس(شیطان) ,
,
:: برچسبها:
از بین بردن گناهان ,
ازدواج شیطان ,
برای ترک گناه چیکار کنیم ,
برای رفع گناه ,
ترک گناه ,
توبه شیطان ,
حدیث درباره گناه ,
حدیث درباره گناه کردن ,
دوری از گناه ,
راه های یاداوری گناهان ,
شیطان ,
محو کننده گناه ,
مناجاتی برای گناه کاران ,
نقش نماز اول وقت در گناه ,
چگونه گناه نکنیم ,
کفاره کفاره گناهان ,
گناه ,
گناه حضرت آدم ,
گناه حضرت آدم و حوا ,
گناه زدایی نماز ,
گناه نکردن ,
گناه کبیره ,
گناهان ,
گناهان کبیره ,
گناهکار از دیدگاه امام علی ,
یاداوری گناهان ,
وبگاه کانون فرهنگی تبلیغی مردمی طه ,
کانون طه ,
طه ,
ابلیس شناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 3318
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 دی 1392 |
نظرات ()
|
|
|
|
|